Weer een verhaaltje! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Robin Tan - WaarBenJij.nu Weer een verhaaltje! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Robin Tan - WaarBenJij.nu

Weer een verhaaltje!

Door: Ikk

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Durban

Zo waar was ik ook alweer gebleven?! De scholen zijn weer begonnen en wij helpen dus de docenten op het project, om hun lessen voor te bereiden en ook de lessen te geven. Lotte en ik assisteren dus bij Grade R en zijn er inmiddels achter dat die docent, nog nooit voor de klas heeft gestaan en ook niet zo goed weet hoe hij met kinderen om moet gaan. Hij vind het erg lastig wanneer er drukte is, om orde te stellen. Dus een beetje lastig;) Soms loopt hij ook gewoon weg en komt hij na de opdracht, die wij dus hebben gegeven aan de kinderen, weer terug. Dus Lott en ik hebben hem heel duidelijk gemaakt dat wij absoluut willen helpen, maar dat wij samen moeten beschikken over een juiste basis die hij dan moet doorvoeren omdat wij natuurlijk ook weer weg gaan. Dit begreep hij gelukkig wel, dus ben heel benieuwd hoe het de laatste weken gaat als ik er nog ben! Heel veel uitdagingen hier;)

Afgelopen week stond er hoog op mijn lijstje het schoenenproject en het project voor de schoolspullen! Wil dit natuurlijk helemaal af hebben voordat ik weg ga en ik merk dat de tijd nu écht heel hard gaat! Dus ik meerdere keren heen en weer geweest (Afican Time;)) en uiteindelijk hadden we dan vorige week woensdag alle schoenen gekocht! Nou echt mijn dag kon niet meer stuk, gaf echt een super goed gevoel! De volgende dag werden de schoenen per huisje uitgezocht en mocht ik die s’avonds naar alle huisjes brengen. Ook dat was weer een heel fijn en leuk moment! De kinderen waren echt heel erg gelukkig en heb dan ook hele leuke foto´s gemaakt! Helaas paste niet alle schoenen, dus ik moest nog een aantal keer terug, maar afgelopen vrijdag had iedereen een nieuw paar schoenen! Hele leuke reacties gehad van de oudere kinderen, sommige kwamen mij nog zelfs persoonlijk bedanken, dus het schoenenproject was en is echt een succes!! Thanks allemaal!!!

Verder is het project van de schoolspullen nu ook klaar:) Alle kinderen bij Mother of Peace gaan naar school, echter wanneer ze buiten het project naar school gaan moet iedereen vaak zijn eigen schoolgerei meenemen. Die prijzen van die spullen zijn goed te vergelijken met de prijzen in Nederland. Nu kan je wel begrijpen dat dat voor een weeshuis, ontzettend veel spullen zijn en zelf vond ik het een goede beslissing om ook hier mij steentje in bij te dragen. Dit is dan ook gelukt, en ik heb ook aan deze kinderen de spullen mogen uitdelen:) Ook hier heb ik leuke reacties op gehad, dus weer helemaal top!!

Verder hebben we in de lessen met Grade R al veel knutselactiviteiten gedaan en dansen de kinderen ook vaak voor ons. Er is een traditionele dans, namelijk de Zulu dans, de kinderen gooien hun benen dan letterlijk in hun nek. Dit word vanaf kleins af aan al geleerd! (zie foto’s)!!

Afgelopen weekend zijn Nina, Lotte en ik gaan shoppen en stappen in Durban! Dit hadden we eigenlijk nog helemaal niet echt gedaan dus dit was erg geslaagd! Hele andere muziek dan in Nederland, en de manier waarop de Afrikanen dansen is ook echt totaal verschillend;) Maar het was een leuk feestje! (Zie foto’s;))

Liefs RObin



  • 28 Januari 2013 - 10:13

    Judith Van Vliet:

    Mooi verslag weer Robin ! Wat heerlijk om te lezen, dat je plannen en voornemens allemaal zijn uitgevoerd en dat het ook nog een groot succes is ! Succes nog met de lessen in de klasjes met drukke kindertjes en een leraar die ervoor wegloopt ;) Hopelijk weet hij op den duur de kinderen zó te boeien, dat de aandacht vanzelf komt. Dat is voor jullie natuurlijk ook wel zo prettig ;) Succes met alle verdere plannen en ideeën ! Ik ga zo ook nog even je foto's bekijken. Groetjes uit een koud Amersfoort, de dooi is ingetreden dus het schaatsen is voorlopig van de baan :) Liefs van je ouwe juf ;) Judith

  • 28 Januari 2013 - 10:30

    Zussie:

    Heee zussie,

    Dat ziet er allemaal weer mooi uit! Gaaf dat het schoenen en schoolproject zo goed is gelukt! En dat je het sponsorgeld zo mooi hebt kunnen gebruiken! Je ziet er weer mooi uit met stappen, doet je goed dat kleurtje en je sproetjes ;) Je bent wel echt aan het genieten he, zie je overal stralend op de foto's! De kids zijn ook heel erg blij zo te zien dus je doet goed werk daar! Trots op jou!
    Dikke kus van mij!
    P.s wat kunnen die kinderen hun benen hoog de lucht in gooien!!!!

  • 28 Januari 2013 - 11:09

    Paps:

    Hallo Meisje,

    Leuk al die ervaringen die je opdoet. Schoenenproject een prima initiatief, kunnen ze tenminste "gewoon" lopen als ze op het hete zand spelen.

    Top!

    Kijk je ook nog naar de african cup? ZA doet het goed.

    Dikke kus.

  • 28 Januari 2013 - 11:29

    Mams:

    Hoi Lieverd,
    geweldig wat je daar allemaal voor die kindertjes doet en dat ze er allemaal zo ontzettend blij mee zijn.
    Dit heb ik natuurlijk al vaker gezegd maar supertrots op je.
    Zelf doe je gelukkig ook leuke dingen en je ziet er , zoals je zus al zei, geweldig uit.
    Je straalt van oor tot oor dus een geweldige beslissing geweest om dit werk te doen in Afika.
    Ga nu even de foto's bekijken. Dikke kus en nog veel plezier met alles wat je nog gaat doen met de kindertjes, juf zijn zit toch wel een beetje in je genen hoor!
    Dikke kus van mams en tot aan de telefoon :)

  • 28 Januari 2013 - 11:33

    Mams:

    Geweldige foto's meissie, goed werk dat schoenen en schoolproject, super !!! XXX

  • 28 Januari 2013 - 12:54

    Denise:

    Omg die benen in hun nek hahaha!!
    Superleuk om alle kinderen met nieuwe schoenen te zien! Een keertje shoppen en stappen klinkt ook heeeeeeel leuk ;)!
    Veel plezier xx!

  • 28 Januari 2013 - 20:20

    Manon:

    Hee meis!

    Wat super dat je school en schoenen project geslaagd is! Mooi om te zien hoe blij ze zijn op de foto's.
    En wat een leuke foto bij 'mijn huisje'! Geef ze maar een dikke knuffel van mij:)

    Liefs Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Mijn eerste reis naar het verre Zuid-Afrika. Tijdens deze reis ga ik mij bezig houden met vrijwilligerswerk in een weeshuis via de stichting "Be More". "Be More". Zij ondersteunen kleinschalige projecten in Azië en Afrika die onder andere weeskinderen helpen. In Durban, aan de Oost kust van Zuid Afrika, zal ik in een weeshuis werken, genaamd "Mother of Peace". Het is een thuis voor zo'n 75 kinderen, die zijn verlaten, seksueel zijn misbruikt, geen ouders hebben of om een andere reden niet meer thuis kunnen wonen. Ik, als vrijwilliger krijg een 'eigen' huisje toegewezen, waar ik de huismoeder help bij de dagelijkse verzorging en opvoeding van de kinderen. Zoals wassen, aankleden, samen huis werken, Engelse les geven, helpen op de crèche, de kleintjes in bad doen, spelletjes en nog veel meer. Bovendien helpen wij als vrijwilligers bij het opleiden van de huismoeders, om ze bepaalde vaardigheden aan te leren; dagelijkse structuur, opvoeding, zorg voor de kinderen en ga zo maar door. Daarnaast ga ik ook enkele weken reizen tijdens mijn verblijf in Zuid-Afrika. Ik ben erg benieuwd naar de cultuur en natuur van Zuid-Afrika, ook hierover houd ik jullie op de hoogte..

Actief sinds 04 Nov. 2012
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 9082

Voorgaande reizen:

02 December 2012 - 23 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: