Zoo daar ben ik weer! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Robin Tan - WaarBenJij.nu Zoo daar ben ik weer! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Robin Tan - WaarBenJij.nu

Zoo daar ben ik weer!

Door: Ikke!

Blijf op de hoogte en volg Robin

12 December 2012 | Zuid-Afrika, Durban

Zo daar ben ik dan weer!

Afgelopen weekend zijn we naar de Drakensberg en Lesotho geweest. We hadden onwijs mazzel met het weer, want er is momenteel veel regen hier, maar daar in de bergen hadden we geweldig weer! Heerlijk korte broek aan en met een Jeep de bergen van Lesotho in! Echt het was zo onwijs gaaf! Heel veel mooie foto´s gemaakt en we zijn in het hoogste topje van Afrika geweest waar ook de hoogste pub van Afrika zat! Hierna zijn we doorgereden naar waar we die nacht zouden verblijven, dit was namelijk bij een gezin die midden in de bergen van Lesotho woont. Heel mooi om te zien hoe deze mensen leven, ze hebben geen elektriciteit en geen stromend water,dat is toch wel even iets anders dan wat wij gewend zijn;) Ook hebben de vrouwen van het dorp voor ons gezongen en gedanst, s’avonds mochten we mee dansen, nou dat zijn natuurlijk hilarische foto’s geworden;)

S’ochtends om 8.00 uur zijn we gaan paardrijden door de bergen, zelf ben ik niet echt een held op een paard, maar het ging prima en we hadden super mooi uitzicht!! We zijn langs heel veel dorpjes gereden en iedereen was erg blij om ons te zien, en wij maar foto’s maken;)
Op de terugweg zagen we al dat het weer heel erg omsloeg, en toen dachten we (Nina en ik) ook dat we onweer hoorde, dus wij met onze oren buiten luisteren en ja we dachten echt dat het onweer was... Toen zei onze guide (Christine), willen jullie even naar de band kijken….en ja hoor we hadden een lekke band….en dat moest ons natuurlijk overkomen. Dus wij met z´n 5e naar buiten, Christine wist wel hoe je een band moest verwisselen. Nou wij stonden er een beetje bij, wisten niet zo goed wat we moesten doen en toen opeens zag Nina iets uit de lucht vallen…het was iets wits…wat dus hele grote ijsballen bleken te zijn…maar goed we hoopte dat het mee zou vallen, maar binnen 3 minuten begon het keihard te hagelen!! Wij met z´n allen naar binnen, de auto weer in en echt ik hield het niet meer, kreeg keihard de slappe lach…hihih het was hilarisch! Maar goed uiteindelijk hield die hagel na 10 min op, verwisselde we de band en konden lekker terug naar Mother of Peace;)

Verder zijn we deze week begonnen met de activiteiten voor de kinderen! In het begin was het even lastig, sommige groepen kinderen hebben eigenlijk geen zin om heel actief te zijn in hun vakantie (vooral de oudere kinderen) maar het gaat steeds beter!
Gisteravond heb ik samen met Nina en Lotte de tour, Durban by Night gedaan. We gingen met een politieagent in de auto (met de deuren op slot) kijken hoe groot de tegenstellingen zijn in de stad Durban. We hebben ervaren hoe de shacks (dit zijn “huizen” die gebouwd zijn van al het afval wat je maar kan vinden, zonder elektriciteit, water etc. deze mensen werken wel, maar verdienen ongeveer 8 euro per dag, waar ze hun gezin van moeten onderhouden) en de townships (vroeger werden hier alle “zwarte mensen” naar toe gebracht omdat ze niet in het centrum mochten wonen, het zijn een soort hostels, waar ze wel elektriciteit hebben en stromend water…) eruit zien en hoe deze mensen leven. Ook hebben we gezien, waar de mensen in de shacks naar toe zijn gebracht toen in 2010 het WK moest worden gehouden in Zuid-Afrika... Je moet bedenken dat het bouwen van het stadion ongeveer 32 miljoen euro heeft gekost, met alle infrastructuur etc. wat erbij kwam kijken, zijn ze ongeveer 60miljoen verder. Terwijl er maar 5 wedstrijden in zijn gespeeld, echt belachelijk. Ook vooral omdat je ziet in wat voor situatie heel veel mensen wonen in ZA, dat geld hadden ze beter aan die mensen kunnen besteden…

Verder heb ik ook mijn eerste donatiegeld gebruikt voor de activiteiten:)Ik heb namelijk heel veel wit papier, gekleurd papier, lijmstiften, scharen, verf en glitterstiften gekocht waar we mee kunnen knutselen. Ook heb ik ballen gekocht waar we op de playground leuke activiteiten mee kunnen doen, helemaal super! Oh en verschillende cd ´s waar we op kunnen dansen en waar we dansjes op mee kunnen oefenen met de kids!! Bedankt!

Dit weekend heb ik geen tripje, maar gaan we waarschijnlijk naar het strand en leuke souvenirs kopen:)
Liefs Robin!

  • 12 December 2012 - 13:52

    Lia Oosterbosch:

    Hoi Robin wat leuk dat je het zo goed naa je zin hebt, was wel een temperatuursverschil zeker als je zo hoog zat. Hopen dat het weer voor de komende tijd meer meezit en dat er nog veel hilarische momenten mogen komen en veel knutselplezier natuurlijk Lieve groet Rik enLia

  • 12 December 2012 - 13:52

    Lia Oosterbosch:

    Hoi Robin wat leuk dat je het zo goed naa je zin hebt, was wel een temperatuursverschil zeker als je zo hoog zat. Hopen dat het weer voor de komende tijd meer meezit en dat er nog veel hilarische momenten mogen komen en veel knutselplezier natuurlijk Lieve groet Rik enLia

  • 12 December 2012 - 15:05

    Shirley:

    Hoooi Robje, Wat leuk om te horen dat je het zo naar je zin heb. Wij missen je iedere keer nog op training hoor!
    Geniet er lekker van en schrijf vooral veel verhalen want ik lees ze allemaal
    dikke kus x

  • 12 December 2012 - 15:45

    Zussie:

    Zussie, klinkt echt super! Hahaha ik vond het al verbazingwekkend dat ik jou op een paard zag ;) Je ziet er happy uit in ieder geval! Helemaal met die mega hagelballen in je handen hahaha. Ik vroeg me al af wat dat was, maar na je verhaal snap ik het ;) Gelukkig is de beveiliging allemaal echt heel erg goed en vermaak je je prima!
    Apart hoor zonder water en stroom.. moeten de meeste niet aan denken, alleen al het feit dat je geen telefoon zou kunnen gebruiken ;)

    Nou lieverd geniet er van, leuk dat je al die dingen hebt gekocht voor die kids! Het donatiegeld wordt goed gebruikt :D

    HvJou, Dikke kus!

  • 12 December 2012 - 17:22

    Jose :

    Hoi Lieverd, gelukkig ging het vandaag al weer beter en heb je een geweldig weekend achter de rug.
    Leuk dat allemaal leuke dingen voor de kinderen hebt gekocht. zo zie je maar weer hoe leuk en belangrijk papier en stiften kunnen zijn en natuurlijk ballen want je moet je wel leren handballen!!
    Foto's zien er gaaf uit, je hebt er vast veel meer maar dat is de verrassing wanneer je thuis bent.
    Gisteravond ook een gave avond gehad begrijp ik, ja dan hebben wij het zo slecht nog niet hé :)

    Nog heel veel plezier en rustig aan en lekker genieten, hoop dat het weer beter wordt.
    Dikke kus en wacht nu alweer op je volgende verhaal. Bellen of whatsappen snel weer.
    Hou van je, dikke kus en groetjes van paps, michael en mams
    xxxxx

  • 12 December 2012 - 18:41

    Bep:

    Hoi Robin,

    Geweldig om te lezen allemaal, maak er wat moois van samen met Nina. Ik volg jullie allebei dan heb ik dubbel leesplezier.

    Lieve groetjes (moeder nina)

  • 12 December 2012 - 20:46

    Jorine:

    Ha Robje, dat is even wat anders hè? Goed om te lezen dat je d'r om kunt lachen. Blijf lekker van die hi-la-rische momenten meemaken. En anders denk je maar: 'over een jaar lachen we erom' of 'gelukkig hebben we de foto's nog!' Genieten! Liefs

  • 13 December 2012 - 08:55

    Roy:

    Hi Skatti,

    Top verhaal weer! Even een weekendje chillen op het strand... heerlijk! Lastig voor te stellen, ik moet mezelf iedere dag ontdooien op me werk.

    Geniet ervan!!
    xxx

  • 13 December 2012 - 12:27

    Loor:

    He Ro!! Wat een leuke verhalen allemaal.. als ik het zo lees vermaak je je goed!!! ;-) Zo maak je weer is wat mee met die lekke band hahaha Xxx

  • 13 December 2012 - 14:13

    Jose:

    en niet te vergeten die enorme hagel"eieren"

  • 18 December 2012 - 20:54

    Claudia:

    Hey Robsie. Wat een leuk verhaal. Ook weer echt iets voor jou met die lekker band en dan nog eens die hagel. Ook weer meegemaakt dus. Wat fijn dat je wat spulletjes voor de kinderen hebt gekocht om mee te knutselen. Daar houden wij van hè?. Morgen hebben wij onze uitvoering van het kerstspel. Alle voorbereiding wel gehad maar ik mis jou wel hoor Robsie! Ik wacht weer op je volgende verslagje!! Liefs Claudia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Mijn eerste reis naar het verre Zuid-Afrika. Tijdens deze reis ga ik mij bezig houden met vrijwilligerswerk in een weeshuis via de stichting "Be More". "Be More". Zij ondersteunen kleinschalige projecten in Azië en Afrika die onder andere weeskinderen helpen. In Durban, aan de Oost kust van Zuid Afrika, zal ik in een weeshuis werken, genaamd "Mother of Peace". Het is een thuis voor zo'n 75 kinderen, die zijn verlaten, seksueel zijn misbruikt, geen ouders hebben of om een andere reden niet meer thuis kunnen wonen. Ik, als vrijwilliger krijg een 'eigen' huisje toegewezen, waar ik de huismoeder help bij de dagelijkse verzorging en opvoeding van de kinderen. Zoals wassen, aankleden, samen huis werken, Engelse les geven, helpen op de crèche, de kleintjes in bad doen, spelletjes en nog veel meer. Bovendien helpen wij als vrijwilligers bij het opleiden van de huismoeders, om ze bepaalde vaardigheden aan te leren; dagelijkse structuur, opvoeding, zorg voor de kinderen en ga zo maar door. Daarnaast ga ik ook enkele weken reizen tijdens mijn verblijf in Zuid-Afrika. Ik ben erg benieuwd naar de cultuur en natuur van Zuid-Afrika, ook hierover houd ik jullie op de hoogte..

Actief sinds 04 Nov. 2012
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 9066

Voorgaande reizen:

02 December 2012 - 23 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: